Friday, October 7, 2016

PFO oppgave: Det endelige produktet 07.10.16

I PFO oppgave har jeg laget en person om til en tegneserie figur ved hjelp av Photoshop og pen tolen. 


Jeg brukte Photoshop i stedet for illustrator siden det var det personen i videoen gjorde og jeg var usikker på om kom til å klare å lage det samme om jeg ikke brukte det samme programmet som i videoen

I videoen jeg fant brukte personen et Model bilde i svart hvitt som sin Barklund. Jeg hadde først planer om å bruke et bilde av Vanessa som jeg hadde tatt i studio. Uheldig vis ble det mye styr da jeg skulle ta bilde i studio. Jeg fikk ikke studio før 10 min før vi slutter på skolen. Dette førte til at jeg glemte å skru av blitsene som sto innstilt til high key bilder. Dette førte til at jeg ikke fikk den skyggen i bildet som jeg trengte. Jeg planla derfor at jeg skulle ta nye bilder fredagen etter med da var Vanessa og alle de jeg kunne ta bilde av ikke på skolen. For at jeg ikke skulle bruk enda en dag med å ikke gjøre noe bestemte jeg meg for å bruke et bilde fra google. Jeg søkte på ” model photograph black and white” og fant mitt første bilde.


Det første bildet gikk ikke så bra. For det første var det første gang jeg hadde gjort noe lignende og var ikke så flink til det. For det andre så ikke modellen rett på meg. Dette gjorde at jeg ikke fikk til enkelte deler av bildet. Jeg prøvde så godt jeg kunne men modellen ble bare skummel. Jeg slettet alle lagene mine og prøvde igjen, men det samme skjedde den andre gangen også. Han ble skummer og ekkel så jeg bestemte meg for å bytte bilde til et annet et.


Det andre bildet var enklere å gjøre noe med. Han så rett på meg noe som gjorte at det var enklere å se hvor skyggene i ansiktet hans var. Jeg startet med å lage et lag i Photoshop i ”Full Colour” i den hudfargen som ble vist i videoen jeg brukte som tutorial. Når jeg hadde skrevet inn fargekoden ble hele Bilet hudfarget. For å få fram modellens ansikt igjen trykket jeg på masket som lå på laget å slettet det. Det gjorde at modellens ansikt kom fram og jeg kunne arbeide videre






Etter det fant jeg fram pen tolen å markerte de områdene som jeg vikke at skulle være hudfarget. Når jeg hadde funnet de områdene og markert dem trykket jeg på ALT + BACSpace. Dette gjorde at hunfargen kom fram der jeg hadde markert. Når jeg skulle fortsette å jobbe med de andre fargene i bildet skjulte jeg hudfargelaget sånn at jeg kunne fortsette å jobbe med de andre fargene til modellen.






Jeg gjorde det samme med de andre fargene og delene av bildene. Når jeg hadde satt på alle de fargene jeg ville ha skjulte jeg det originale bildet, slik at det bare var en tegneserie figur igjen. Detter lagde jeg fire kopier av det samme bilder og la alle inn i Photoshop. jeg skulle lage fire bilder i forskjellige farger og deretter sette dem sammen i et nytt bilde. Jeg ble inspirert av Andy Warhol bildene av Marilyn Monroe.








Jeg begynte å velge farger i Photoshop men det var vanskelig å finne hvilke farger som passet til hverandre. For at det skulle bli enklere å finere gikk jeg inn på http://www.colorcombos.com/index.html. Her kunne jeg finne ut hvilke farger so passer best med hverandre. Om jeg ville at han skulle ha et grønt ansikt så trykket jeg på grønn og fikk masse fargekombinasjoner som paset sammen. Dette hjalp og gjorde at fargene passet bedre og bildet ble finere.

Når jeg hadde funnet noen fargekombinasjoner som jeg likte kopierte jeg bare fargekoden fra nettsiden for å så legge den inn i Photoshop. Hvis jeg ville forandre fargen på ansiktet hans om til en annen farge dobbeltklikket jeg bare på fargen på laget. Når jeg hadde klikket kom fargeboksen opp. Deretter limte jeg inn det fargenummeret jeg fant på http://www.colorcombos.com/index.html inn i fargekode boksen. Da ble fargen på det laget jeg hadde gått inn i forandret til den fargen jeg hadde ønsket.







Jeg gjorde det samme med de andre lagene og med forskjellige farger. Dette gjorde jeg med alle bildene. Jeg lagde mange forskjellige forslag siden de fire bildene ikke alltid passet sammen med de fargene jeg hadde valgt. Til slutt fant jeg en kombinasjon som passet til alle fire bildene.







 

Når jeg hadde fått fire bilder som passet sammen eksporterte jeg dem og åpnet dem i InDesign. Slik kunne jeg plassere alle de fire bildene sammen i et dokument. Jeg la inn bildene og plasserte de slik at fargekombinasjonen passet. Jeg måtte prøve flere ganger og av og til lage nye bilde med andre farger siden de ikke passet sammen med de andre tre. Til slutt hadde jeg fått til å lage et bilde hvor fire av fire bilder passet sammen. Jeg eksporterte det bilde slik at jeg fikk en jpeg fil.





detter er det endelige produktet. I bildet passer fargene sammen på skrå. Det er to gulfarger på skrå av hverandre. De har ikke samme farge sånn at det blir en kul effekt siden de er på skrå av hverandre. I tillegg har de to andre bildene begge en blå bakgrunn på skrå av hverandre. Dette gjør at bildet blir balansert siden begge bildene har en blå Barklund med ikke den samme blåfargen.

Dette er de fargekombinasjonene fra http://www.colorcombos.com/index.html jeg har brukt i det endelige produktet:






No comments:

Post a Comment