Friday, January 13, 2017

PFO fordypningsprosjekt - vår 2017 - Det endelige produktet


Som PFO oppgave valgte jeg å lage low poly bilder ut av skogsdyr. Jeg valgte at jeg ville lage tre bilder og sette dem opp ved siden av hverandre slik at det ble en bildeserie. Jeg brukte for det meste polygonal lasso verktøyet i Photoshop og satte opp bildene i InDesign.














I videoen bruker personen et bilde av en person. Jeg valgte å ta dyr i stedet fordi jeg synes bildet blir mer spennende og interessant når det har flere farger. Siden dyr har pels og fjær har de også mer farger enn den fargen mennesker har i ansiktet. I tillegg kom det til å bli mye enklere å lage om bakgrunnsbildet hadde farge siden da kunne man enkelt se hvor man skulle plassere hver trekant.

Jeg brukte en video som hjelp underveis sånn at jeg viste hva jeg skulle gjøre. Dessverre var det ikke alltid like enkelt å gjøre det som ble gjort i videoen siden han som lagde den hadde Photoshop CC mens jeg har CS5. Det gjorde at tingene ikke alltid var på samme plass og at jeg ofte måtte lete etter det jeg trengte. Men utenom at ikke alt var likt var det en grei video som viste meg hvordan forskjellige verktøyene i Photoshop virket, blant annet polygonal lasso verktøyet som jeg brukte mesteparten av tiden.


Jeg startet med å legge det bilde jeg skulle jobbe med inn i Photoshop slik at jeg kunne begynne å redigere det. Det første bildet jeg valgte å lage var av en rev.  



Før jeg begynte med noe som helt skrudde jeg på rutefeltet eller gridden i Photoshop. Jeg skrudde også på snap to funksjonen slik at når jeg brukte lasso verktøyet så kom den til å ville gå til et hjørne av rutefeltet. Dette gjorde at jeg kunne lage trekanter som hang fast i hverandre uten å lage mellomrom mellom dem.


 Når jeg hadde lagt til rutenettet markerte jeg hvor midten av arket var siden jeg bare skulle lage den ene siden av reven for så å duplisere den og flippe bildet til andre siden slik at det blir et helt og symmetrisk ansikt.






Når alt dette var gjort kunne jeg begynne å lage trekanter for å lage et low poly bilde.

Når sku skal lage et low poly bilde lager du en trekant med det polygonale lasso verktøyet å så fyller du den trekanten med den generelle fargen innenfor trekanten. Dette gjør du ved å gå inn på flter - blur - average. I tillegg vil du ha trekanten på et nytt lag sånn du kan forandre på den senere om du gjør en feil og lager hele bildet på et nytt lag. For å lage et nytt lag trykker du bare på CMD J og til slutt trykker du på CMD D for å fjerne markeringen. Det er prosessen men det kommer til å bli ganske strevsomt om man skal gjøre alt det hver gang man skal fylle en trekant med farge. Derfor lager man en action eller en handling.



Først må du hente fram action vinduet i Windows. Deretter må du lage et nytt sett og deretter en action. Action begynner da å ta opp de forskjellige tingene du gjør i Photoshop. Jeg setter først action på pause sånn at jeg kan lage en trekant på bildet. Deretter passer jeg på at jeg ikke er på bakgrunns laget men heller et nytt lag. Så starter jeg opptaket av actionen ved å trykke på opptaks knappen eller den runde knappen. Når jeg har trykket på opptaks knappen kommer Photoshop til å ta opp alt det jeg gjør.



Lag en trekant med lasso verktøyet hvor som helst på bildet. Deretter trykker du på sirkelknappen for å starte opptaket av handlingene. Så aller først trykker jeg på bakgrunns laget for det er der vi skal jobbe. Trykk så på CMD J for å duplisere markeringen på et nytt lag. Gi laget navn polygon om du ønsker det. Deretter skal du markere laget med å trykke på det mens du holder inne CMD. Dette fører til at den markerte trekanten din kommer frem igjen. Deretter trykker du på filter - blur - average for å fylle markeringen med den generelle fargen som befinner seg i markeringen. Til slutt  trykker du på CMD D for å slutte å markere området. Når du da trykker på stop knappen har du lagd en action, som gjør at du kan koble den sammen med en av F knappene på tastaturet, og bare trykke på den hver gang du vil fylle en markering med farge og få markeringen på et nytt lag.  Jeg valgte å binne min action til F1 knappen slik at de var nærme. Før jeg kunne begynne å bruke F1 som en action måtte jeg inn i innstillinger for å gjøre at F1 ble brukt som en vanlig knapp og ikke for å justere lysstyrken.


Når du har lagd actionen er det bare og begynne å lage lage trekanter og å fylle dem med farge ved å trykke på F1. Hver trekant skal henge sammen fra kant til kant. Hypotenus skal møte hypotenus og katet skal treffe katet. Du kan ikke lage en trekant som bare går over halve hypotenusen. Det passer ikke så du må ta den nye trekanten over hele linja.



Dette kan man ikke gjøre. Trekant linjene må møte hverandre. Hypotenusen må møte hverandre


Når jeg hadde fylt halve bildet med polygoner la jeg alle lagene inn i en mappe som jeg kalte ”Right side”. Dette gjorde at jeg kunne duplisere hele mappa og kalle den ”left side” for å få andre halvdelen av bildet. Ved å duplisere mappen for å få andre siden av ansiktet sparer du tid og gjør bildet symmetrisk, noe som jeg synes at bildet blir bedre siden det er balanse i bildet.



Når du har duplisert mappa trykker du på CMD T. Dette åpner ”transform” funksjonen som gjør at vi kan flippe bildet. Gå så opp til referansepunkt firkanten og bytt den svarte firkanten til midten til midten venstre. Dette gjør at når du flipper bildet kommer det til å flippes til venstre og ikke bare legge seg over det andre laget men bare speilvendt. Høyreklikk så på bildet og trykk på flip horisantaly. ”left side” mappa kommer da til å flippe seg over på andre siden av midtstreken og gjøre bildet til et helt ansikt.







Til slutt beskjærer du bildet slik at du bare har ansiktet. Og skul Barklunds bildet. Deretter er det bare å lagre bildet. Jeg lagret hvert bilde i fire forskjellige format bare for å være sikker på at det skulle bli slik jeg ville ha dem. Jeg lagret i PS, TIFF, JPEG og PNG. Photoshop filen har jeg bare der fordi jeg liker å ha den filen om jeg skal tilbake og se på noe. Men den mest praktiske måten å lagre bildene på var i en TIFF fil slik at om du bestemmer deg for å lage forandringer i på filen siden du har alle lagene der om du må justere noe på lagene. Ulempen med TIFF er at filen blir så stor siden alle lagene er med. Jeg lagde i JPEG og PNG siden jeg skulle legge bildene inn i InDesign for å lage en bildeserie. JEPG fikk en hvit Barklund som jeg ikke likte siden jeg ville ha den transparent så jeg lagret dem også i PING. Selv om det er bra at PNG gjør bildet transparent blir det også lavere kvalitet på bildene.

Jeg lagde seks forskjellige low poly art bilder. Jeg lagde flere en jeg hadde planlagt siden da hadde jeg mer valg når jeg skulle sette dem sammen i en bildeserie i tillegg til at det var morsomt å lage. 







Her er alle bildene jeg lagde pluss de orginale bildene som jeg brukte som bakgrunnsbilde.


Når jeg hadde lagd bildene satte jeg dem så inn i InDesign får å lage en bildeserie. Jeg lagde så en bildeboks som jeg kunne plassere bildene inn i. Når jeg lagde biksen holt jeg inne shift slik at boksen ble kvadratisk. Deretter kopierte jeg og limte inn tre bokser å plasserte dem ved siden av hverandre. Til slutt markerte jeg dem alle og holt inne shift mens jeg lagde dem større å fikk dem til å fylle hele øvre delen av InDesign dokumentet.

Jeg begynte så å plassere bildene inn i boksene. Jeg prøvde flere kombinasjoner for å se hvilke bilder som passet sammen. Siden noen bilder var mer detaljert en andre passet de ikke sammen. Jeg ville bruke den gaupa jeg hadde laget siden den ble veldig detaljert og jeg ble svert fornøyd med den men kunne ikke putte den inn i en bildeserie med bilder som hadde så mye mindre polygoner og som var så mye mindre detaljert en gaupa, dot kom ikke til å passe sammen. Dette førte til at jeg måtte brukte de bildene med mindre polygoner for å lage bildeserien.


Jeg eksporterte filen og la  den inn i Photoshop en siste gang for å beskjære den. Jeg beskjære den sånn at det bare var hodene som vistes. Bildeserien ble en bildeserie med low poly art dyr som befinner seg i skogen eller i norsk natur.


Dette ble det endelige produktet:


Det passer sammen i siden de alle har sånn cirka like store polygoner. De har også mye brunt som gjør at de passer sammen.

No comments:

Post a Comment