Monday, January 9, 2017

PFO Fordypningsprosjekt-vår 2017

PFO fordypnings prosjekt – vår 2017


Som vanlig når jeg starter med et nytt fordypnings prosjekt går jeg inn på youtube for å finne ut om det er noen toutorials som jeg kan brukt til prosjektet mitt.. Det er slik jeg får inspirasjon til hvilket prosjekt jeg skal velge. Jeg bestemte meg for at jeg ville gjøre noe grafisk. Dette betydde at jeg mest sannsynlig kom til å bruke enten Photoshop eller ilustrator. Jeg valgte Photoshop siden det er det programmet jeg hadde mest lyst til å fordype meg i. Dermed søkte jeg på Photoshop i youtube og fant forskjellige tutourilas på hva men kunne gjøre. Etter litt titting kom jeg fram til denne videoen.


I videoen viser du hvordan du kan lage et low poly portrett. Jeg syntes at low poly så spennende ut og valgte dermed å ha det som fordypningsprosjekt. Jeg valte å bruke dyr i stedet for en person. Grunnen til det er at dyr har vanligvis mer farger i ansiktet siden de har pels og fjær. Dette gjør at bildet får mer farge og blir mer spennende. Det gjør det også enklere å jobbe med.

Når man skal lage et lov poly bilde skal man lage det med trekanter. Trekantene skal da fylles med den gjennomsnitts fargen som finnes under trekanten. Jo flere trekanter du har jo mer detaljert kommer bildet ditt til å bli, men det kommer også til å ta lengre tid også.

Polygoner er jo trekanter. Man ser ofte polygon i gamle vidiospill siden systemet ikke klarte å lage ordentlige former. Spillet star fox er et bra eksempel på dette siden de brukte polygonene som som et element i spillet.




Jeg planlegger å lage en bildeserie på tre bilder. Temaet for bildeserien skal enten være dyr som bor i Afrika eller dyr som bor i skogen. Jeg planlegger å lage bakrunden hvit men skal også prøve å sette dem sammen inn InDesign vannrett ved siden av hverandre.

Siden det bare var fargen på bildet som spilte rolle og ikke oppløsningen bestemte jeg meg for å hente bildene fra google


For denne oppgave valgte jeg disse kompetansemålene:

  • Anvende fagterminologi i dokumentasjon og vurdering av bilder
  • Utforske og bruke ulike former for fortellerteknikk og dramaturgi i egne bildefortellinger
  • bruke, vurdere og dokumentere ulike effekter og teknikker i redigeringen for å forsterke et budskap

No comments:

Post a Comment