Monday, March 20, 2017

Det endelige produktet

I dette pfo prosjektet har jeg redigert bilder av personer jeg synes er viktige. Noen av personene er viktige for verdenen mens andre er viktige for meg personlig. Jeg redigerte bildene i Photoshop for å få det resultatet jeg ønsker. I oppgaven skulle jeg velge et portrettbilde av en viktig person. Jeg valgte å ha en person som er viktig for verdenen og en person som er viktig for meg personlig. i Photoshop skulle jeg gjøre det slik at halve ansiktet var fylt med tekst som personen hadde sakt pluss navnet til personen. Fargen på teksten skulle da være ansiktet til personen som fylte inn hver enkelt bokstav. Jeg synes at når du redigerer et bilde på denne måten blir det personen sier mer kraftig og sterkt. Det vekker følelser inni oss som vi da assosierer med personen. I denne oppgaven har jeg prøvd å spille på patos og hvilke følelse bildene skaper hos meg og de som eventuelt ser på bildene jeg har laget. Alle kom til å føle noe når de ser på et portrett av de personene jeg valgte så jeg prøvde å gjøre følelser kraftigere ved å redigere bildene på den måten jeg gjorde.

Jeg startet ved å finne ut hvilke personen jeg ville lage til tekstbilder. Personen måtte bety noe for meg og noe for verdenen. Vi tolker jo forskjellig om en person er viktig eller ikke men jeg bestemte å velge de personene jeg syntes var og er viktige. Jeg gikk på google og fant portretter av en rekke personer. Det er best å redigere bildene når det er et portrett og personen ser rett inn i kameraet så jeg prøvde å finne de bildene. Jeg fant en rekke bilder men hadde ikke tid til å redigere alle av dem så jeg valgte to personer jeg skulle lage til tekstbilder. Jeg valgte Barack Obama og Hayao Miyazaki.



Jeg valgte Barack Obama som en person som er mer viktig for verdenen en for meg. Han gjorde mange brudd som forandret verdenen for det bedre. Som Americana første mørkhudede president var det et stort skritt for landet og for verdenen. Jeg synes han er viktig fordi han stilte opp og tok rollen som president seriøst og var klar for å skape forandring i det landet. I motsetning til den oransje ostepoppen som nå sitter i det ovale kontoret.

Til slutt valgte jeg å ta med Hayao Miyazaki. Han er en japansk animasjonsfilm produsent som har skapt filmstudioet studio ghibli. Han er en man som også har vært med meg gjennom barndommen. Jeg så ofte på hans fantastisk vakre filmer da jeg var liten. Filmene hans tar for seg veldig ekte problemer som vi har som et samfunn i dag. Filmene hans har ofte noe med forurensning og gjøre og hvordan menneskene skader miljøet. Filmene hans har også nesten alltid en kvinne som hovedperson. Det er også ofte kvinnen som redder mannen. Dette var viktig for meg da jeg vokste opp og er en skarp kontrast til Disney siden filmer hvor det ofte er jenta som er i trøbbel og hun som venter på at noen skal redde henne. Det gjorde at jeg ikke vil bli reddet av ” a knight in shining armor” men plukke opp et sverd i stedet og kjempe for det jeg synes er viktig. Så her er det en veldig personlig grunn for at jeg valgte han.

Jeg startet med å legge bildet jeg ville ha inn i Photoshop. Deretter måtte jeg gjøre bildet til et svart/hvit bilde om det ikke allerede var det. Dette gjorde jeg ved å senke vibrancen og saturation til pekeren var helt til venstre. Dette gjorde at bildene ble til et svart hvite bilde.







Deretter markerte jeg hodet til personen. Jeg markerte rundt hodet og fikk med alt der jeg skulle ha. Om jeg markerte mer en ønsket holdt jeg bare inne alt og gikk over det området jeg ikke ville ha markert.


Når jeg hadde alt det jeg ville ha markert skulle jeg vende markeringen. Det gjorde jeg ved å trykke på cmd shift og I.


Nå hadde jeg markeringen min og for å gjøre den penere trykket jeg på refine edge og gikk rundt kantene av bildet med markøren for å gjøre utklippingen mer naturlig. Jeg valgte å lage markeringen på et nytt lag med layer mask.



Når jeg hadde gjort det lagde jeg et nytt ark som jeg kalte poster. Der var her jeg skulle lage plakaten min med bilde og tekst. Jeg lagde et nytt dokument som ble helt hvitt. Jeg ville ha det svart så jeg trykket på alt delete for å slette det øverste hvite laget. Jeg ble da sittende med et svart dokument som jeg ville ha.


Da var det på tide å flytte ansiktet inn på det svarte dokumentet. Jeg gjorde det ved å dra portrettet over på det svarte bildet. Jeg holdt inne shift mens jeg gjorde det sånn at bildet holdt seg i midten. Bildet ble da plassert i midten men var alt for lite til det det skulle brukes til så jeg forstørret det. 


Det gjorde jeg ved å trykke på cmd T for å åpne transform vinduet. Jeg dro så i hjørnene mens jeg holdt inne shift til jeg fikk ansiktet plasert i bildet som jeg ville. Ved å holde inne shift gjør du sånn at bildet ikke blir dratt feil og at det ikke blir strekt i alle slakt retninger men holder seg i samme fasong som den startet som bare større. Når jeg hadde plassert ansiktet som jeg ville trykket jeg på Enter.

Deretter skulle jeg gjøre skyggende nesten helt svarte og de lyse delene lyse nok. Dette gjorde jeg ved å trykke på cmd L og dra på håndtakene til jeg var fornøyd.


Så dro jeg fram en linjal og plasserte den i midten av ansiktet. Jeg aktiverte også snap to funksjonen sånn at når jeg markerte området mitt ville den feste seg til midten. Jeg markerte så ene halvdelen av arket og lagde et nytt lag. Jeg ville ha laget svart så jeg slettet det første laget med å trykke på alt delete.



Deretter fant jeg fram tekst tolen for å skrive teksten min. jeg skrev teksten min og plasserte den sånn at den passet til bildet. Jeg brukte også cmd T for å flytte og forstørre teksten.


Når jeg hadde den teksten jeg ville var det på tide å fylle den med ansikt. Dette gjorde jeg ved å trykke på cmd og trykke på teks laget. Dette markerer hele teksten. Deretter skuler jeg tekstlaget. Til slutt sletter jeg laget hvor halve er svart. Dette gjør at ansiktet kommer gjennom de bokstavene som ble slettet fra det svarte.






Til slutt lyser jeg opp de områdene som var vanskelig å lese med Dodge tolen. Om det var nødvendig beskjærer jeg bildet til slutt sånn at det ikke ble så mye tom luft rundt hodet til personen.



Det endelige produktet: jeg lagde to bilder. Ene bildet er av en person som er viktig for samfunnet og en som er viktig for meg personlig. Barack Obama er viktig for samfunnet og har hjulpet verdenen i de 8 årene han var president. jeg føler at de han sier blir mer kraftig da jeg setter det inn i den sammenhengen jeg gjorde. Han er jo kjent for siden yes we can ord så jeg valgte å ta dem med. jeg valgte også å ta med at han var den 44 presidenten i USA. Og hvor lende han var president. jeg synes han er en vektig man som fortjener og bli avbildet som det.

Den andre mannen Hayao Miyazaki er viktig for meg personlig siden jeg vokste opp med filmene hans. Gjennom filmene har jeg lært mye om verdenen og om andres kultur. Siden han er fra Japan blir ting håndtert og sett på forskjellig der men jeg fikk vite om det siden jeg var ung gjennom filmene. Han ga meg også rollefigurer jeg kunne se opp til. Jenter som ikke ventet på å bli reddet med i stedet reddet verdenen, det var viktig gjennom min barndom siden da begynte jeg også å tro at jeg kunne gjøre alt jeg ville om jeg bare jobbet hardt nok for det. Jeg valgte å ta med noe han har sakt om filmene hans og navnet hans. Tallet på slutten betyr ikke at han er død, men det er årstallet han ble født og årstallet han kom ut av pensjon. Han gikk inn i pensjon for fjerde gang i 2013 men er nå tilbake for å lage en ny film. Så tallene kan bli tolket som tallet han ble født til dagen i dag, eller da han kom ut av pensjon for fjerde gang. Han er viktig for meg og ville da lage et kraftig bilde av han som har lagd så mange fantastiske historier.

Jeg prøvde meg først med et bilde av Walt Disney, men fikk det ikke helt til så valgte å ikke inkludere han i det endelige produktet. Bildet var i for dårlig oppløsning og da jeg prøvde å lyse opp bildet ble det blått i stedet for lysere svart. Dette gjorde at jeg brukte det jeg hadde lært da jeg redigerte Disney bildet til å få lagd bedre produkter på de to andre bildene jeg lagde.


Det er disse to bildene jeg ble sittende igjen med og er mitt endelige produkt. En person som er viktig for verdenen og en person som er viktig for meg. De to bildene under er det endelige produktet jeg kom fram til og er ganske fornøyd med dem.



I forhold til kompetansemålene.
Jeg har lagd to sterke bilder ut av viktige personer. Bildet med Obama er mer sterkt en det med Miyazaki. Dette er fordi han har hatt en større rolle i samfunnet og flere vet om han. Vi assosierer også han og det han har sakt med kraft og makt. Derfor føler jeg at bildet av Obama blir mer sterkt for enkeltpersonen en Miyazaki. Mens når jeg ser på bildet av Miyazaki blir jeg heller rørt siden den personen har vært viktig gjennom livet mitt så lenge. Jeg føler stolthet og respekt når jeg ser på den plakaten av Miyazaki.

Dette er en moderne måte å se på et bilde på. Jeg kombinerer bilde og tekst sammen i samme ansikt og har gjort det gjennom en lang redigeringsprosess. Bildet er ment for ungdommer og unge voksene som kan sette ekstra pris på bildet siden det er moderne som de tingene de vil ha er. Jeg føler at bildet ville ha passet best inn i nåtidens bildehistorie siden den skal framstå som moderne.

No comments:

Post a Comment